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by jies
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カテゴリ:会員の活動紹介( 14 )

会員による出版の紹介

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編 者:日本学習社会学会創立10周年記念出版編集委員会
書 名:地域社会における学習支援の再構築
出版社:明石書店
出版年月:2016年9月
定 価:2,600円+税
ISBN:9784750343952
A5版 180頁

出版社のページ
http://www.akashi.co.jp/book/b244685.html


amazon.co.jpで購入
https://www.amazon.co.jp/dp/4750343951


内容説明
「学習社会」の実現という課題に、研究と実践の両面にわたる多様な側面からアプローチしてきた日本学習社会学会。「地域社会における学習支援の再構築」にスポットをあて、学習社会実現への新たな展開を探るとともに、創立10周年となる会の研究と実践の軌跡をたどる一冊。

目次(太字下線が本学会員)
序言(岩﨑正吾

第1部 学習社会への展望と研究の諸相

 1.学習社会への展望と課題

第1章 学会設立の背景と期待――自分史を振り返りながら(川野辺敏)
 1 私の戦争体験とその後の遍歴
 2 教育調査・研究への仲間入り
 3 生涯学習・共生・学習社会のはざまで
 4 学会設立への着手と今後の期待

第2章 学校教育の観点から(小島弘道)
 1 人間、社会における「学習社会」の視野
 2 「学習社会」研究と学校教育
 3 学習社会学会の課題――「知識基盤社会」から「学習基盤社会」に向けて

第3章 マイノリティ教育と学習社会研究の再構築――教育・研究方法の脱植民地化と先住民族の主体形成(前田耕司
 1 序
 2 日本における先住民族アイヌ主体の支援プログラム構築の可能性と課題
 3 モナシュ大学におけるアボリジニを主体とする教授陣による教員養成の再組織化
 4 結

 2.学習社会研究の諸相

第4章 「生き方」と学習の関係――学習社会論の観点から(新井郁男)
 1 フォール報告への注目
 2 フロムの捉えるTo Be

第5章 学習社会における言語と教育――学社連携による先住少数民族の言語・文化復興の取り組みと課題(岩﨑正吾
 1 はじめに
 2 クラスノヤルスク地方におけるエヴェンク人の母語認知・使用状況
 3 エヴェンク地区における学校教育の課題
 4 トゥラー寄宿制初等中等普通教育学校における母語・母文化教育
 5 エヴェンク地区の補充教育機関における母語・母文化教育
 6 おわり

第6章 コミュニティ・スクールの多様化の実態分析――学校運営協議会設置規則の分析を通して(佐藤晴雄)
 1 学校運営協議会の設置目的
 2 学校運営協議会権限等の位置付け
 3 「スクール・ガバナンス」度による学校運営協議会規則の分析
 4 要約


第2部 地域社会における学習支援の再構築

第7章 地域問題・課題の解決と学習社会――環境学習の観点から(関啓子)
 1 環境教育――子どもとおとなが生物多様性を学ぶ
 2 森の危機――環境破壊計画と強制収用
 3 「提案型」市民運動
 4 市民力の醸成過程としての学び
 5 運動が提起したことと残された課題

第8章 実践主義的アプローチによる学校と地域の連携・協働(篠原清昭)
 1 実践主義的アプローチによる学校と地域の連携・協働の価値
 2 実践主義的アプローチによる学校と地域の連携・協働の課題と方法6

第9章 学習社会構築に関わる施策と行政の現状と課題――インフラとしての学校施設整備の視点から(堀井啓幸)
 1 学習社会構築に関する生涯学習施策の地平
 2 学校開放・学校施設複合化にみる生涯学習の基盤整備の現状と課題
 3 「せめぎあい」を前向きに活かすためのネットワーク型行政

第10章 学習社会における教師の専門性(佐藤千津
 はじめに
 1 教師の「質」を規定するとは――問題の所在
 2 教師の「専門性基準」とは
 3 教師の専門性と「チームとしての学校」構想の意味
 4 教師の「専門職化」と「専門性基準」
 おわりに

〈投稿論文〉

第11章 昭和初期の校外教育実践における教育者と子どもの関係について――松美佐雄の「動的」概念を手がかりに(松山鮎子)
 はじめに
 1 松美佐雄の問題意識と活動の目的
 2 学校教育の補完的役割としての教師の童話学習
 3 お話の場における子どもと教育者の関係
 おわりに

第12章 戦後教育改革期における「地域大学」構想の一事例――中野藤吾と立川学園の活動をめぐって(木田竜太郎
 はじめに
 1 中野藤吾の経歴と占領下の立川
 2 財団法人立川学園・立川専門学校の設立
 3 中野藤吾の「地域大学」構想と立川短期大学
 むすびにかえて

〈付録〉
  ○日本学習社会学会10年の歩み(佐藤晴雄)
  ○日本学習社会学会創立10周年記念出版投稿規程

 索引
 執筆者紹介
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by jies | 2016-09-17 08:36 | 会員の活動紹介
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編 者:Kaori H. OKANO
書 名:Nonformal Education and Civil Society in Japan
出版社:Routledge
出版年月:2015年9月
定 価:160.00$
ISBN:9780415745307
ハードカバー 202頁

内容説明
Nonformal Education and Civil Society in Japan critically examines an aspect of education that has received little attention to date: intentional teaching and learning activities that occur outside formal schooling.

In the last two decades nonformal education has rapidly increased in extent and significance. This is because individual needs for education have become so diverse and rapidly changing that formal education alone is unable to satisfy them. Increasingly diverse demands on education resulted from a combination of transnational migration, heightened human rights awareness, the aging population, and competition in the globalised labour market. Some in the private sector saw this situation as a business opportunity. Others in the civil society volunteered to assist the vulnerable. The rise in nonformal education has also been facilitated by national policy developments since the 1990s.

Drawing on case studies, this book illuminates a diverse range of nonformal education activities; and suggests that the nature of the relationship between nonformal education and mainstream schooling has changed. Not only have the two sectors become more interdependent, but the formal education sector increasingly acknowledges nonformal education’s important and necessary roles. These changes signal a significant departure from the past in the overall functioning of Japanese education. The case studies include: neighbourhood homework clubs for migrant children, community-based literacy classes, after-school care programs, sport clubs, alternative schools for long-term absent students, schools for foreigners, training in intercultural competence at universities and corporations, kôminkan (community halls), and lifelong learning for the seniors. This book will appeal to both scholars of Japanese Studies/Asian Studies, and those of comparative education and sociology/anthropology of education.

出版社のページ
http://www.tandf.net/books/details/9780415745307/

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http://www.amazon.co.jp/dp/0415745306
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by jies | 2015-11-20 15:08 | 会員の活動紹介
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編著者:日本社会教育学会編
書 名:アイヌ民族・先住民族教育の現在
出版社:東洋館出版社
出版年月:2014年9月
定 価:3,132円 (本体価格2,900円)
ISBN:9784491030579
A5判 248頁

内容説明
日本の社会教育第58集では、これまで日本の教育学研究において本格的には行われて来なかった先住民族教育に取り組み、アイヌ民族・先住民族をめぐる教育課題にせまった。アイヌ民族教育の現状、アイヌ民族固有の教育機関設立への展望、アイヌ文化を学ぶための教材開発等のほか、沖縄や海外の先住民族の教育に関する論稿も掲載。

出版社のページ
http://www.toyokan.co.jp/book/b184945.html

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http://www.amazon.co.jp/dp/449103057X
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by jies | 2014-10-11 07:41 | 会員の活動紹介
日時:2014年9月6日(土)・7日(日)
場所:早稲田大学・早稲田キャンパス14号館

詳細については下記までお問い合わせいただくか、日本学習社会学会HP(http://learning-society.net)をご覧ください。

お問い合わせ:
169-8050 東京都新宿区西早稲田1-6-1
早稲田大学 教育・総合科学学術院 岩﨑正吾研究室 気付
日本学習社会学会第11回大会実行委員会(事務局長:呉世蓮)
learningsociety2014※yahoo.co.jp
(※を@に替えて下さい)

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by jies | 2014-06-11 10:05 | 会員の活動紹介
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編著者:岩崎正吾
書 名: 生涯学習と多文化・多民族教育の研究
出版社: 学文社
出版年月:2013年3月29日
定 価: 1,995円(税込価格)
ISBN978-4-7620-2351-4 C3037
A5判 160頁
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by JIES | 2013-04-03 19:04 | 会員の活動紹介
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編著者:Akito Okada
書 名:EDUCATION POLICY AND EQUAL OPPORTUNITY IN JAPAN
出版社:Berghahn Books
出版年月:2011年12月
定 価: $75.00/£45.00
ISBN 978-0-85745-267-2218頁


出版社の紹介ページ
http://www.berghahnbooks.com/title.php?rowtag=OkadaEducation
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by JIES | 2012-02-06 21:50 | 会員の活動紹介
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編著者:前田耕司,佐藤千津
書 名:学校学力から生涯学力へ―変化の時代を生きる―
出版社:学文社
出版年月:2011年6月
定 価: 1,785円(税込)
ISBN978-4-7620-2190-9 C3037
A5判 160頁

出版社の紹介ページ
http://www.gakubunsha.com/cgi-local/search.cgi?id=book&isbn=978-4-7620-2190-9
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by JIES | 2011-06-08 15:02 | 会員の活動紹介
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編著者:江原裕美
書 名:国際移動と教育―東アジアと欧米諸国の国際移民をめぐる現状と課題―
出版社:明石書店
出版年月:2011年1月
定 価: 4,095円(税込)
ISBN-13:978-4750333199
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by JIES | 2011-01-12 21:27 | 会員の活動紹介
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Gregory S. Poole
THE JAPANESE PROFESSOR: An Ethnography of a University Faculty
ISBN-10: 9460911544
ISBN-13: 978-9460911545
Paper back: 204 pages
Language: English

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This monograph is a substantial contribution to our knowledge of the internal workings of a Japanese university, focussing on the world view of the professor. In this anthropological case study of a private university in urban Tokyo conducted through extended participant observation, Gregory Poole, at once both an insider and outsider, tells an ethnographic story that explicates a professoriate's working world. The author addresses one basic problem-how do Japanese professors configure their working world? In answering this research question, he demonstrates how the present climate of competition and restructuring means that faculty members in Japan are faced with the challenge of culturally translating largely western concepts of the university while steadfastly preserving their own local culture of higher education. This book describes the resulting cultural debates and competing discourses that surround the key concepts in the work-life of Japanese professors. It is of special interest to scholars in the fields of comparative education, Japanese Studies, and sociocultural anthropology as well as academic and administrative staff employed at universities in Japan and abroad. "There have been few anthropological analyses of the lives and work of university professors in Japan, or for that matter, anywhere else. Poole is able to give satisfactory explanations perhaps for the first time in the English literature as to why Japanese universities function in the ways that they do, ways that sometimes seem bizarre and counter-productive to the western observer." J.S. Eades, Professor of Anthropology and Dean of the School of Asia Pacific Studies, Ritsumeikan Asia Pacific University. Gregory S. Poole is Professor of Anthropology in the Graduate School of Humanities and Social Sciences at the University of Tsukuba. His area of research includes the anthropology of education, language, and Japan and his publications include Higher Education in East Asia: Neoliberalism and the Professoriate (2009), co-edited with Ya-chen Chen, and "The Japanese University in Crisis" (2005), coauthored with Ikuo Amano (Higher Education).
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by jies | 2010-03-07 08:19 | 会員の活動紹介
c0046127_19491365.jpgGregory S. Poole and Ya-chen Chen (Eds.)
Higher Education in East Asia:
Neoliberalism and the Professoriate

ISBN-10: 9460911269
ISBN-13: 978-9460911262
Paper back: 188 pages
Language: English

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Although scholars in various academic fields have a keen interest in the social institutions that reproduce the university system, generally their gaze has been averted from a close analysis of the professors themselves. This volume aims to initiate a project of describing academic traditions at universities in East Asia. The present neoliberal discourses of university reform amplify the need for just such an ethnographic study of the professoriate. How does change toward institutional models resembling the Western university affect the traditional, local cultures of the professoriate in Asia? The ten authors first document changes to both the workplace and workers and then analyze how these reforms have affected the very nature of academic work and scholarship in East Asia. This volume is of special interest to scholars in the fields of comparative education, Asian Studies, and sociocultural anthropology as well as academic and administrative staff employed at universities in Asia.
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by jies | 2010-01-07 19:54 | 会員の活動紹介